Nieuwsberichten

Buienradar.jpg

 

De zevenellenbeek Theo Peeters.jpg   

Foto: Theo Peeters.

  • Ruud & Sylvia Vermeulen.jpg
  • BonHaor logo.jpg
  • Logo Aloys.JPG
  • Logo Hendrickx Horn
  • T Dorp.PNG
  • Abdij.jpg
  • Logo Roy Vrinzen.jpg
  • De Graaf van Horne. Nieuw.jpg
  • B&B Peters.jpg
  • Honné.png
  • Derikx Transport & Infraservice JPEG.jpg
  • TP-Foto.jpg
  • Logo Derikx Installaties.jpg
  • Logo Dieca.jpg
  • Serenity coaching.png
  • TB-logo.png
  • B & B 't Inj..jpg
  • Pedicure Kerstin.JPG
  • Logo Kapsalon Creative.jpeg
  • Logo Bieb.JPG
  • Logo De Geer.JPG
  • Logo De Biezaak.jpg
  • Logo Priotex.jpg
  • Logo Rob Bardoul.jpg
  • Logo Evers.jpg
  • Muziekgalerie Amadeo..JPG
  • Logo Smeets Groen..jpg
  • Logo Alfion..png
  • Logo Tinnemans keukens.jpg
  • Logo Clint Peters Auto's.jpeg
  • Logo Ratjetoe.JPG
  • TK leder 2017.jpg
  • Logo TH light en sound.png
  • Logo Bloemsierkunst Annemiek.jpg
  • Logo Tekst goed.nl.png
  • Logo Christa Severin.JPG
  • Logo casquettenhof.jpg
  • Logo Ruud Vogels.png
  • Logo Ruth Houkes.JPG
  • Logo foto47.png
  • Logo whooptiedoo..jpg
  • Logo Janssen Jobs.jpg
  • Logo Christine de echte bakker.jpg
  • Logo Health Studio Result Sports.JPG
  • Logo Wendy van Grinsven.JPG
  • Logo Mien Huijskens.JPG
  • Logo Fincken.PNG
  • Logo Marlène Hilkens pedicure.jpg
  • Trimsalon Make-It-Easy , Horn.jpg
  • logo-bekerhof.jpg
  • Logo ADK.PNG
  • Beau-Yo.JPG
  • Postkoets.jpg
  • T Sfeerhoes.jpeg
  • Snackpoint.JPG
  • FEZ.jpg
  • Anne-Jean.JPG
  • Arnoud Haans.JPG
  • Frank Hermans - Haelen.JPG
  • Kessels.jpg
  • samenzorgenhuisleudal.jpg
  • Solar cleaning Leudal.jpg
  • Gerwin Manders.jpg
  • Cortenbach.JPG
  • Soly & Dimo.JPG
  • Coupeuse Gladys Schreurs.jpg

18-6-2021 - 12 stooktips voor houtkachels, open haarden en vuurkorven.

Hout stoken? Houd het voor iedereen gezellig! Lees meer over hout stoken en het beperken van stookoverlast.
Ga je hout stoken, bekijk dan eerst even de Stookwijzer. Zo weet je wanneer het vuur beter uit kan blijven. Op de Stookwijzer krijg je meteen advies.

Wij verzamelden een aantal stooktips voor houtkachels, open haarden en vuurkorven.

Stooktips

  1. Stook alleen droog hout. Vochtig hout brandt niet goed en dat geeft extra veel rook en fijnstof. Zelf hout hakken? Droog het hout dan minstens 2 jaar. Het hout is droog als het gebarsten is of als de bast loslaat.
     
  2. Gebruik nooit geverfd of geïmpregneerd hout: bij verbranding komen zware metalen vrij. Ook (spaan)plaat is uit den boze vanwege de lijm die erin zit. Het verbranden van afval is strafbaar en de boetes zijn hoog.  
     
  3. Stook geen papier en karton. Het geeft veel rook en vliegas en is daarom zelfs verboden als brandstof. 
     
  4. Heb je een allesbrander? Neem dit woord niet letterlijk: je mag er niet alles in verbranden (geen plastic, afval, geverfd hout enzovoort). Gebruik ook hiervoor alleen onbewerkt, droog en schoon hout.
     
  5. Stook niet bij windstil of mistig weer: de rook blijft dan hangen en kan plaatselijk veel luchtvervuiling veroorzaken. Op de Stookwijzer kun je zien wanneer je beter niet kunt stoken. Deze Stookwijzer betreft een advieswijzer om op dat moment wel of beter van niet te stoken.
     
  6. Gebruik haardhout met het FSC- of PEFC-keurmerk. Dat garandeert dat het uit verantwoord beheerd bos komt. 
     
  7. Wordt het binnen te warm met de houtkachel aan? Stook dan met minder hout en zet even een raam open. Schuif niet de luchttoevoerklep dicht ('smoren'): het hout verbrandt dan niet volledig waardoor er extra veel schadelijke stoffen ontstaan.
     
  8. Zet de luchttoevoer in de kachel helemaal open, net als de klep in de schoorsteen. Dat zorgt voor betere verbranding en dus minder schadelijke stoffen (zoals PAK’s en koolmonoxide).
     
  9. Houd ventilatieroosters tijdens het stoken open (of zet een raampje open). Het vuur kan dan zuurstof aantrekken en de rook kan via de schoorsteen afgevoerd worden.
     
  10. Controleer of je goed stookt: een goed vuur heeft gele, gelijkmatige vlammen en je ziet bijna geen rook uit de schoorsteen komen. Oranje vlammen en donkere rook geven aan dat de verbranding niet goed is: zorg dan voor voldoende luchtaanvoer.
     
  11. Laat de schoorsteen minstens één keer per jaar goed vegen.
     
  12. Stook niet iedere dag en zeker niet langer dan 4 uur op één dag. Zo blijf je vrienden met de buurt.

Laten we er met z'n allen op deze manier voor zorgen dat wij stookoverlast naar onze buren, zeker nu ook in de tijd van vuurkorven buiten, zoveel mogelijk voorkomen.


15-6-2021 - Borrel-serveerplank met de skyline van haor.

Serveer de lekkerste hapjes op deze unieke Borrel-serveerplank!!!
Borrel-serveerplank  met de skyline van haor.

Molen de hoop 
De sint martinus kerk
De kiosk
Kasteel horn
Molen de welvaart.

Deze zijn verkrijgbaar bij JK home deco
Heythuyserweg 8
6085 nh horn

Openingstijden:

Maandag       Gesloten 
Dinsdag         8:00-17:00
Woensdag     8:00-17:00
Donderdag    8:00-20:00
Vrijdag           8:00-17:00
Zaterdag        9:00-16:00
Zondag          Gesloten 

Borrelplankje.jpg


15-6-2021 - Boeken- en platenmarkt.

Boeken- en platenmarkt

HORN

Inzameling van boeken, lp’s, cd’s, dvd’s en stripboeken.

Na een lange periode van beperkingen door het Coronavirus heeft het kerkbestuur van parochie Sint Martinus in Horn tóch het plan opgepakt om dit najaar wederom een boekenmarkt te organiseren. Momenteel zien de vooruitzichten m.b.t. de Coronacijfers er goed uit en heeft het actiecomité goede hoop dat dit jaar voor de zesde keer onze welbekende boeken- en platenmarkt gerealiseerd kan worden.

Deze staat gepland in onze parochiekerk
in het weekend van zaterdag 16 en zondag 17 oktober 2021.

Het actiecomité is daarvoor op zoek naar (oude) boeken, lp’s, cd’s, dvd’s en stripboeken die wij tijdens deze markt kunnen verkopen.

Als u ons wilt helpen en uw (oude) boeken, lp’s, cd’s, dvd’s en stripboeken aan ons wilt schenken is één telefoontje naar onderstaand nummer voldoende en wij komen alles bij u thuis ophalen:

Louis Vermeulen tel. 06-28430831
(Bij voorkeur worden de ophaalafspraken voor
woensdagmiddag en zaterdagmiddag gemaakt)

Ook is het mogelijk om uw boeken, lp’s, cd’s, dvd’s en stripboeken af te geven bij Supermarkt Ruud & Sylvia Vermeulen, Rijksweg 20 in Horn.

(De parochiekerk is GEEN afgiftepunt!)

Mogen wij weer op u rekenen?
Alvast onze hartelijke dank voor uw medewerking.

Het Actiecomité


14-6-2021 - Controle hondenbelasting.

Vanaf 7 juni gaan controleurs in onze gemeente huis-aan-huis controleren op het bezit van honden. Dit gebeurt ieder jaar. Deze controles worden uitgevoerd door BsGW. Voor de ondersteuning bij de uitvoering van de controle is het bureau LEGITIEM BV in de arm genomen.

De controleurs bellen bij inwoners van de gemeente aan om het hondenbezit te inventariseren. Als de controleur bij u aanbelt kan hij zich legitimeren, vraag daarnaar! Bij twijfel over de echtheid of geldigheid van een identiteitsdocument kunt u een aanvullende legitimatie vragen en zo nodig contact opnemen met BsGW.

Uiteraard zullen bij de controles de voorgeschreven maatregelen als gevolg van het coronavirus (1,5 meter afstand en hygiënemaatregelen enz.) in acht worden genomen.

Is uw hond aangemeld?
Ieder die één of meer honden houdt is automatisch belastingplichtig en is wettelijk verplicht hiervan aangifte te doen. Het aantal honden op een adres bepaalt de hoogte van de aanslag. Het tarief voor de hondenbelasting vindt u op de website www.bsgw.nl.  Als een hond wordt aangetroffen waarvoor geen belasting wordt betaald, zal de controleur deze hond(en) aanmelden. Er kan dan ambtshalve een aanslag hondenbelasting worden opgelegd. 

Boete
BsGW adviseert hondeneigenaren die één of meer hond(en) niet hebben aangegeven, dit zo spoedig mogelijk te doen. Daarmee kunnen onnodige boetes worden voorkomen. Als tijdens de controle blijkt dat de houder van één of meer honden geen aangifte heeft gedaan, dan loopt deze het risico dat een bestuurlijke boete wordt opgelegd.

Aangifte via internet
Het aanmelden of afmelden van een hond, kan het snelste via Mijn BsGW, de persoonlijke pagina op de website www.bsgw.nl. Log in met uw DigiD. Ook wijzigingen in het aantal honden kunt u doorgeven via deze persoonlijke pagina. De melding is dan direct geregeld.

Burgers die geen internet hebben, kunnen een hond ook telefonisch aanmelden via de BsGW-telefoon: 088 – 8420 420. Houd uw BSN bij de hand als u belt. Medewerkers van de BsGW-telefoon zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 17:00 uur.

Meer informatie over de hondenbelasting is te lezen op de website www.bsgw.nl.


13-6-2021 - Column week 24-2021.

De "column" van deze week is geschreven door Arno Walraven. Wat een dramatische avond!


13-6-2021 - Provincie Limburg organiseert digitale bijeenkomst over vernieuwing N280 Leudal.

De Provincie Limburg gaat de N280 in de gemeente Leudal vernieuwen. Het gaat om het wegvak tussen de kruising met de N273 en de A2 ter hoogte van Kelpen/Oler. Om omwonenden en andere geïnteresseerden te informeren over het ontwerp-provinciaal inpassingsplan houdt de Provincie Limburg op 17 juni een digitale bijeenkomst.

Ontwerp-provinciaal inpassingsplan binnenkort ter inzage
Een provinciaal inpassingsplan is een plan om de bestemming van een bepaald gebied juridisch vast te leggen. Het ontwerp-provinciaal inpassingsplan (ontwerp-PIP) is op 1 juni 2021 vastgesteld door het college van Gedeputeerde Staten. Voor het ontwerp-inpassingsplan is tevens een milieueffectrapport (MER) en een ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder opgesteld.

Het ontwerp-PIP en alle bijbehorende stukken liggen van woensdag 9 juni tot en met woensdag 21 juli 2021 ter inzage bij:

  • het Gouvernement aan de Maas, Limburglaan 10, Maastricht, op werkdagen van 07.30-18.30u;
  • het gemeentehuis van Leudal, Leudalplein 1, Heythuysen;
  • het gemeentehuis van Nederweert, Raadhuisplein 1, Nederweert;

Inzien kan daar op gebruikelijke wijze en tijden en binnen de daar geldende COVID-maatregelen.
Alle stukken zijn ook digitaal te raadplegen via www.n280verbindtleudal.nl en via www.ruimtelijkeplannen.nl 

Digitale informatiebijeenkomst
Op donderdag 17 juni van 19:00 uur tot 21:00 uur houdt de Provincie Limburg een digitale bijeenkomst over het ontwerp-provinciaal inpassingsplan voor omwonenden en andere geïnteresseerden. 

Vanwege de huidige COVID-maatregelen is gekozen voor een digitale bijeenkomst. De link voor deelname aan de digitale bijeenkomst op donderdag 17 juni vindt u op www.n280verbindtleudal.nl. Aanmelden voor de bijeenkomst is niet nodig.

Informatiebijeenkomst Baexem
Donderdag 10 juni is er een digitale informatiebijeenkomst specifiek voor de omgeving Baexem. De uitnodiging voor deze bijeenkomst is huis aan huis verspreid aan de woningen (direct belanghebbenden) in Baexem, die dicht tegen de huidige en nieuwe N280 aanliggen. Daarnaast is de uitnodiging naar enkele belangengroeperingen gestuurd.

Meer informatie?
Wilt u meer weten over de reconstructie van de N280 Leudal? Kijk dan op www.n280verbindtleudal.nl

 


12-6-2021 - Accordeon muziek op de kiosk.

Gino kiosk.JPG

Uiteraard houdt u zich aan de huidig corona-maatregelen!!!


11-6-2021 - Veel gestelde vragen over veranderingen in afvalinzameling.

Graag zet de gemeente nog een keer de belangrijkste en veel gestelde vragen omtrent verandering in afvalinzameling op een rij.
Bekijk hier 
de vragen en antwoorden. Dit betreft de wijzigingen in afvalinzameling per 1 januari 2022.


11-6-2021 - Seniorenvereniging en de Passiespelen.

Op de pagina "Verenigingen" een bericht van onze seniorenvereniging aangaande de Passiespelen, augustus 2021 in Tegelen.


10-6-2021 - Nieuw bestuur voor MFC De Postkoets.

Het huidige bestuur van de stichting MFC de Postkoets gaat op verzoek van het college van de gemeente Leudal – en met externe ondersteuning – zorgen voor een nieuw stichtingsbestuur. Het college verklaart in goed overleg met de stichting tot dit besluit te zijn gekomen.

Door een vertrouwensbreuk tussen gebruikers van de Postkoets en het bestuur van de stichting was een onwerkbare situatie ontstaan.

Overdracht
Het bestuur zag genoodzaakt terug te treden en bood daarbij aan haar taken over te dragen aan een door de gemeente voor te dragen interimbestuur. Het huidige stichtingsbestuur blijft nu in functie tot de overdracht aan het nieuwe bestuur en verklaart er zich voor te blijven inzetten, dat de huidige exploitant de deuren weer opent voor de gebruikers. Met inachtneming van de coronamaatregelen uiteraard.

Blij
Wethouder Stan Backus (Ronduit Open): ‘We zijn blij dat we tot deze gezamenlijke afspraak zijn gekomen. Op deze manier is er tijd voor een nieuw te formeren bestuur en kunnen zaken goed overgedragen worden. De koersdatum voor het aantreden van het nieuwe stichtingsbestuur is 1 november 2021, samen met de start van een nieuwe exploitant. Of zoveel eerder als een nieuw stichtingsbestuur kan aantreden.”

Het college benadrukte alles in het werk te stellen om samen met de betrokkenen de overgang naar een nieuwe periode zo soepel mogelijk te laten verlopen met zo weinig mogelijk ongemak voor de gebruikers.

Tekst: Leudal.nieuws.nl


9-6-2021 - Inzameling Taxussnoeisel weer van start.

Stichting Taxus Taxi start taxusinzameling 2021 op dinsdag 25 mei!

De afgelopen twee weken werd er veel regen voorspelt. Voor veel Nederlanders was dit een domper op de meivakantie, maar niet voor stichting Taxus Taxi. Integendeel! Met temperaturen tussen de 15 en 20 graden, zijn dit voor de taxusplant de perfecte omstandigheden om een groeispurt in te zetten. Voor de stichting dus reden genoeg om het startsein te geven voor de taxusinzameling van 2021.

De stijgende temperatuur in combinatie met de regenval zijn voor de taxushaag de ingrediënten voor groei. Inmiddels is dan ook bekend dat de inzameling start op dinsdag 25 mei. Uw snoeisel aanmelden via taxustaxi.nl/afspraak is mogelijk vanaf maandag 24 mei (2de Pinksterdag), waarna de stichting vanaf 25 mei het verse groen bij u aan huis komt ophalen.

Ook in 2021 is elke taxusdonatie van harte welkom. De kleine taxustwijgjes bevatten, zoals vele inmiddels weten, de belangrijke stof 10-dab. Van deze stof wordt het medicijn Taxol gemaakt, dat een kankerremmende werking heeft. Door uw taxushaag te snoeien tijdens de inzamelperiode van Taxus Taxi kunt u op een gemakkelijke manier bijdragen aan de strijd tegen kanker.

Inzamel voorwaarden

De stichting kan het snoeisel gratis bij u thuis komen ophalen bij een minimum hoeveelheid van 15 kilo. Kleinere hoeveelheden zijn in te leveren bij inzamelpunten welke vanaf 25 mei te vinden zijn via taxustaxi.nl/uitgiftepunten.

Naast de hoeveelheid is ook de kwaliteit van het snoeisel van groot belang. Zo kan de stichting enkel het snoeisel gebruiken dat in 1 jaar op de haag groeit. Takken en hele planten zijn helaas niet bruikbaar. Om het zo vers mogelijk in te zamelen vraagt de stichting u ook het snoeisel direct na het snoeien aan te melden. Voor meer informatie en instructievideo’s kunt u terecht op taxustaxi.nl/knipvoorwaarden.

Vrijwilligers gezocht

Heeft u geen taxushaag, maar wilt u toch bijdragen aan de strijd tegen kanker? Dat kan! Het doorgewinterde team van taxusophalers is namelijk altijd op zoek naar vrijwilligers die zich willen inzetten voor dit mooie doel. Als taxuschauffeur haalt u in de maanden juni, juli en augustus het verse taxusgroen op bij ieder die het aan de stichting wil doneren. Voor meer informatie kan gemaild worden naar communicatie@taxustaxi.nl.

Gratis materialen

Evenals andere jaren worden ook in 2021 weer gratis materialen verstrekt door Taxus Taxi. Door een grote vertraging in de levering, laat de befaamde Taxus Taxi Tas nog even op zich wachten, maar de stichting heeft voor een passende oplossing gezorgd. De tassen en zeilen zijn, zoals u gewend bent, op te halen bij diverse partners van Taxus Taxi, waaronder; Boerenbond, Welkoop, en Intratuin. Heeft u geen tassen, dan kunt u het snoeisel ook gewoon op een hoop leggen. De stichting zorgt dat het netjes wordt opgeruimd.

Meer informatie over het inzamelen van taxussnoeisel en de stichting Taxus Taxi is te vinden via
taxustaxi.nl of sociale media.


8-6-2021 - Ciro 100 jaar!

Ciro viert het 100-jarig bestaan! Namens het gemeentebestuur feliciteert burgemeester Désirée Schmalschläger het bestuur en de medewerkers van harte met deze mijlpaal. ‘Longzorg en Horn zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat kan ook niet anders na 100 jaar. Ciro is dan ook veel meer dan een werkgever voor onze inwoners.

Dat kan ook niet anders na 100 jaar. Ciro is dan ook veel meer dan een werkgever voor onze inwoners. Het is een instituut dat onderdeel uitmaakt van onze gemeenschap. Als gemeente zijn we dan ook meer dan trots om zo’n gerenommeerd kennis- en behandelcentrum binnen onze gemeentegrenzen te hebben. Ciro staat landelijk en internationaal zeer hoog aangeschreven vanwege de wetenschappelijke expertise en onderzoeken die er verricht worden. Van betekenis is het actuele onderzoek van Longfonds, Ciro en de Universiteiten Maastricht en Hasselt naar langdurige klachten na een COVID-19 infectie. Ik hoop en wens dat de verbondenheid tussen Leudal en Ciro nog lang mag blijven voortbestaan’.
 

Vandaag is ook de jaarlijkse Ciro Artwalk geopend. Het Ciro-terrein is een bijzondere plek waar kunst, natuur en zorg samenkomen. Ongeveer 100 kunstwerken zijn tijdens deze historische kunstwandeling gratis te bewonderen in de bosrijke omgeving. Voor meer info, zie https://www.100jaarciro.nl/nl/artwalk-100-jaar.


7-6-2021 - Bedankt.

Aloys.JPG 

Hartverwarmend was het afscheid van onze bloemen winkel. Zoveel mooie reacties met lieve woordjes, goede wensen en de vele cadeaus.

Het heeft ons diep geraakt!!

BEDANKT!
Aloys & Loes


6-6-2021 - Column week 23-2021.

De  "column" van vandaag is deze keer weer geschreven door Michel Graef. Veel plezier en een fijne zondag gewenst!


3-6-2021 - Controle hondenbelasting van start.

Vanaf 7 juni gaan controleurs in onze gemeente huis-aan-huis controleren op het bezit van honden. Dit gebeurt ieder jaar. Deze controles worden uitgevoerd door BsGW. Voor de ondersteuning bij de uitvoering van de controle is het bureau LEGITIEM BV in de arm genomen.

De controleurs bellen bij inwoners van de gemeente aan om het hondenbezit te inventariseren. Als de controleur bij u aanbelt kan hij zich legitimeren, vraag daarnaar! Bij twijfel over de echtheid of geldigheid van een identiteitsdocument kunt u een aanvullende legitimatie vragen en zo nodig contact opnemen met BsGW.

Uiteraard zullen bij de controles de voorgeschreven maatregelen als gevolg van het coronavirus (1,5 meter afstand en hygiënemaatregelen enz.) in acht worden genomen.

Is uw hond aangemeld?
Ieder die één of meer honden houdt is automatisch belastingplichtig en is wettelijk verplicht hiervan aangifte te doen. Het aantal honden op een adres bepaalt de hoogte van de aanslag. Het tarief voor de hondenbelasting vindt u op de website www.bsgw.nl.  Als een hond wordt aangetroffen waarvoor geen belasting wordt betaald, zal de controleur deze hond(en) aanmelden. Er kan dan ambtshalve een aanslag hondenbelasting worden opgelegd. 

Boete
BsGW adviseert hondeneigenaren die één of meer hond(en) niet hebben aangegeven, dit zo spoedig mogelijk te doen. Daarmee kunnen onnodige boetes worden voorkomen. Als tijdens de controle blijkt dat de houder van één of meer honden geen aangifte heeft gedaan, dan loopt deze het risico dat een bestuurlijke boete wordt opgelegd.

Aangifte via internet
Het aanmelden of afmelden van een hond, kan het snelste via Mijn BsGW, de persoonlijke pagina op de website www.bsgw.nl. Log in met uw DigiD. Ook wijzigingen in het aantal honden kunt u doorgeven via deze persoonlijke pagina. De melding is dan direct geregeld.

Burgers die geen internet hebben, kunnen een hond ook telefonisch aanmelden via de BsGW-telefoon: 088 – 8420 420. Houd uw BSN bij de hand als u belt. Medewerkers van de BsGW-telefoon zijn van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 17:00 uur.

Meer informatie over de hondenbelasting is te lezen op de website www.bsgw.nl.


Pagina: 1 2 3 4 5 >