Nieuwsberichten

Buienradar.jpg

 

 

                             

  • Ruud & Sylvia Vermeulen.jpg
  • BonHaor logo.jpg
  • Logo Aloys.JPG
  • Logo Hendrickx Horn
  • T Dorp.PNG
  • Abdij.jpg
  • Logo Roy Vrinzen.jpg
  • De Graaf van Horne. Nieuw.jpg
  • Logo Wat & Halfwat.jpg
  • B&B Peters.jpg
  • Honné.png
  • Derikx Transport & Infraservice JPEG.jpg
  • TP-Foto.jpg
  • Logo Derikx Installaties.jpg
  • Logo Dieca.jpg
  • Logo Greenshop..JPG
  • Serenity coaching.png
  • TB-logo.png
  • B & B 't Inj..jpg
  • Pedicure Kerstin.JPG
  • Logo Kapsalon Creative.jpeg
  • Logo Bieb.JPG
  • Logo De Geer.JPG
  • Logo De Biezaak.jpg
  • Logo Priotex.jpg
  • Logo Rob Bardoul.jpg
  • Logo Evers.jpg
  • Muziekgalerie Amadeo..JPG
  • Logo Smeets Groen..jpg
  • Logo Alfion..png
  • Logo Tinnemans keukens.jpg
  • Logo Clint Peters Auto's.jpeg
  • Logo Ratjetoe.JPG
  • TK leder 2017.jpg
  • Logo TH light en sound.png
  • Logo Bloemsierkunst Annemiek.jpg
  • Logo Tekst goed.nl.png
  • Logo Christa Severin.JPG
  • Logo Beaucoupe haarsalon.JPG
  • Logo casquettenhof.jpg
  • Logo Ruud Vogels.png
  • Logo Ruth Houkes.JPG
  • Logo foto47.png
  • Logo whooptiedoo..jpg
  • Logo Janssen Jobs.jpg
  • Logo Christine de echte bakker.jpg
  • Logo Health Studio Result Sports.JPG
  • Logo Wendy van Grinsven.JPG
  • Logo Mien Huijskens.JPG
  • Logo Fincken.PNG
  • Logo Marlène Hilkens pedicure.jpg
  • Trimsalon Make-It-Easy , Horn.jpg
  • logo-bekerhof.jpg
  • Logo Brasserie De Ruïne.jpg
  • Logo ADK.PNG
  • Beau-Yo.JPG
  • Postkoets.jpg
  • T Sfeerhoes.jpeg
  • Snackpoint.JPG
  • FEZ.jpg
  • Anne-Jean.JPG
  • Arnoud Haans.JPG
  • Frank Hermans - Haelen.JPG
  • Kessels.jpg
  • samenzorgenhuisleudal.jpg
  • Solar cleaning Leudal.jpg
  • Gerwin Manders.jpg

7-10-2020 - Van 5 tot en met 11 oktober is het de Week van de Veiligheid.

Tijdens deze week kunt u slag-, stoot- en steekwapens inleveren zonder dat u geregistreerd wordt als eigenaar.
Ofwel: Zonder straf van je wapen af.
In verschillende steden in Limburg kunt u deze wapens inleveren, zonder kans op vervolging of registratie.
Vuurwapens worden door de politie thuis opgehaald.
Wilt u wapens inleveren? Dan moet u eerst telefonisch een afspraak maken. Dit kan via telefoonnummer: 0900-8844.


7-10-2020 - Maaslandstraat.

De seniorenwoningen aan de Maaslandstraat zijn inmiddels allemaal leeg. Over een paar dagen worden de NUTS voorzieningen uitgeschakeld. Dit om krakers te voorkomen. Volgens de planning zullen deze woningen voor het eind van het jaar gesloopt zijn en zal in het voorjaar 2021 met de nieuwbouw begonnen worden.

Verlaten Maaslandstraat.jpg


6-10-2020 - Ambassadeur van de gemeente Leudal.

Een tijdje geleden mocht ik als 'ambassadeur van de gemeente Leudal' een promotiefilmpje opnemen. Deze is nu te bekijken.
Klik hier om het filmpje op Youtube te zien. 


6-10-2020 - Verenigingen.

Op de pagina "Verenigingen" twee nieuwe berichten. Een bericht van de Seniorenvereniging en de uitslagen van KSV.


5-10-2020 - Afscheid Pastoor Constantijn Dieteren.

Het afscheid van Pastoor Constantijn Dieteren zoals dat was gepland op 18 oktober a.s. kan helaas in die vorm, wegens stringentere overheidsmaatregelen, geen doorgang vinden.

Bij deze vermelden wij de wijzigingen die hebben plaatsgevonden.
Er is voor gekozen om in elke parochie apart afscheid te nemen tijdens een ingetogen dienst.

• In Roggel op zaterdag 10 oktober om 19.00 u.
• In Neer op 11 oktober om 09.30 u.
• In Heibloem op zondag 11 oktober om 11.00 u.
• In Horn op zaterdag 17 oktober om 17.45 u.
• In Nunhem op zaterdag 17 oktober om 19.15 u.
• In Buggenum op zondag 18 okt. om 09.30 u.
• In Haelen op zondag 18 okt. om 11.00 u.

Genodigden en parochianen zijn uitsluitend welkom in de eigen parochie
Tijdens deze vieringen is een schaal aanwezig om daarop uw wensen te deponeren.
Wij nodigen u van harte uit om, in uw eigen parochie, bij dit afscheid aanwezig te zijn .

U hoeft zich van te voren niet aan te melden.

Met vriendelijke groeten en hopelijk tot ziens,
Kerkbestuur Federatie Kerkbestuur
Parochies Buggenum, Haelen, Horn en Nunhem. En Parochie Neer, Roggel en Heibloem


5-10-2020 - Gaat het dan toch gebeuren?

Mickel Rooswinkel heeft bij de gemeente een plan neergelegd om van de leegstaande panden in de Dorpstraat, de oude Huyben woningen en naastgelegen shoarmazaak, elf appartementen te realiseren. Rooswinkel wil de oude directeurswoning in haar oude glorie herstellen. Het gaat hier tenslotte ook om een gemeentelijk monument. Voor de twee andere panden is de optie, slopen en nieuwbouw realiseren.
Het initiatief van Rooswinkel krijgt sympathie van wethouder Arno Walraven, Ruimtelijke Ontwikkeling, Bouwen en Wonen, Grondbeleid, Grondexploitaties en Buitengebied.

Beren op de weg zijn er altijd. Zo ook hier.
Het schort aan een tekort aan bouwtitels in Leudal. In december ligt er een raadsvoorstel om jaarlijks vijftig extra titels toe te voegen. Volgens Walraven is gelijk elf een flinke hap uit de voorraad, maar hij staat er positief in.


4-10-2020 - Column week 41-2020.

Met een dringend advies de nieuewe "Column" van Michel Graef.


3-10-2020 - Leudalrit 2020 - Enjoy the Ride. AFGELAST.

Met teleurstelling heeft de organisatie van RSV Haelen de "Leudalrit 2020 - Enjoy the Ride" afgelast. De weersvoorspelling voor komende zondag ziet er niet rooskleurig uit. Ze hopen, dat de rit eventueel over een paar weken alsnog door kan gaan.

We houden u op de hoogte als er eventueel nog een "Leudalrit" komt!


3-10-2020 - Vasteloavendj 2020/2021.

 

Vastelaovendj 2020-2021.JPG


2-10-2020 - Fleur op.

Wilt u het weekend een beetje opfleuren? Kijk op de pagina "Advertenties" voor de nieuwe aanbieding van Bloemenhuis Aloys.


30-9-2020 - Leudalrit 2020 - Enjoy the Ride.

Zondag 4 oktober 2020 organiseert Ruitersportvereniging Haelen voor de 44e keer een rit voor ruiters en koetsiers door het bosrijke Leudal. De route heeft een lengte van ca. 20 km, met de mogelijkheid om de route via het knooppuntensysteem uit te breiden. Voor de beginnende ruiter is een korte route van ca. 5 km uitgezet.

De rit start en eindigt op de parkeerplaats achter Frank Coolen Machines, Biesstraat 59

6093 AC Heythuysen. Deze parkeerplaats ligt vlak bij de Busjop, Busschopsweg 9, 6093 AA Heythuysen.  Start is mogelijk tussen 9.00 uur en 12.00 uur. Bij drukke oversteekpunten worden verkeersregelaars ingezet.

De route voert door het bosrijke Leudal. De wegen en paden zijn goed begaanbaar, hoofdzakelijk onverhard. De pauze is bij carréboerderij Kloosterhof van Staatsbosbeheer in Heythuysen.

Het inschrijfgeld voor de Leudalrit bedraagt voor ruiters € 15,-, € 20,- voor aanspanningen en € 10 voor deelnemers aan de korte route. Leden van de KNHS krijgen € 5,- korting.

Op de pauzeplaat kan koffie, thee of fris en een broodje afgehaald worden. Deze consumptie is bij het inschrijfgeld inbegrepen.

INSCHRIJVEN:
Stuur een mail naar info@rsvhaelen.nl en vermeld je naam en eventueel het KNHS nummer. In verband met de COVID-19 maatregelen registreren we – uitsluitend voor dit doel – de namen en mailadressen of 06-nummers van alle deelnemers en begeleiders.

Je kunt het inschrijfgeld overmaken op Rabobank NL67RABO0118610740 t.n.v. RSV Haelen onder vermelding van Leudalrit en je naam.

Een week van te voren ontvangen deelnemers een mail met informatie over de rit en het Corona-protocol. Voor meer informatie en actuele updates, zie onze facebook pagina - https://www.facebook.com/events/318788129474547 - of mail naar info@rsvhaelen.nl.


29-9-2020 - Aangescherpte maatregelen.

Tijdens een landelijke persconferentie van minister-president Mark Rutte en minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hugo de Jonge zijn nieuwe maatregelen afgekondigd om het aantal contactmomenten terug te dringen. Dit is nodig om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De landelijke maatregelen gelden vanaf dinsdag 29 september 18.00 uur en zijn in elk geval voor de komende drie weken van kracht.

De maatregelen zijn erop gericht om de kans op grote drukte en het aantal sociale contactmomenten tussen mensen te beperken, zonder de samenleving en de economie op slot te doen.

Regels voor binnen

  • Thuiswerken blijft de norm, tenzij dat echt niet kan. Als er in een werksituatie toch een besmetting plaatsvindt, kan de werklocatie 14 dagen worden gesloten.
  • Bezoek in de eigen woning, in de tuin of op het balkon is beperkt tot 3 gasten. Dit geldt naast het eigen huishouden en exclusief kinderen tot en met 12 jaar.
  • In andere gebouwen dan de eigen woning geldt dat er met maximaal 4 personen een gezelschap mag worden gevormd. Kinderen tot en met 12 tellen hierbij niet mee. Dat betekent dat voor 1 huishouden of maximaal 4 personen, exclusief kinderen, een reservering bij een bioscoop of restaurant kan worden gemaakt.
  • Het aantal personen per ruimte wordt beperkt tot 30.
  • Eet- en drinkgelegenheden hebben tot 21.00 inloop, om 22.00 uur is de zaak gesloten.
  • Sportkantines zijn gesloten.
  • In de horeca is het verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Bij binnenruimtes met een doorstroom van bezoekers  zoals in monumenten, bibliotheken en musea, maar met uitzondering van de detailhandel en de markten, vindt bezoek plaats op basis van een reservering per tijdvak. Hierover vindt overleg plaats met onder meer de culturele sector.
  • Voor doorstroomlocaties, met uitzondering van de detailhandel, wordt door de Veiligheidsregio in overleg met de locatie, het aantal tegelijkertijd toe te laten bezoekers bepaald, daarbij rekening houdend met de oppervlakte van de locatie én het garanderen van de 1,5 meter afstand.
  • De detailhandel moet deurbeleid voeren om ervoor te zorgen dat personen 1,5 meter afstand houden. In overleg met de brancheorganisaties wordt, op basis van de lokale situatie, invulling gegeven aan de verplichting voor grotere winkels in de levensmiddelenbranche om 2 keer per dag een uur alleen voor ouderen en kwetsbare mensen open te zijn.
  • Mensen met een contactberoep vragen hun klanten zich te registreren.

Regels voor buiten

  • Voor activiteiten buiten, waar geen continue doorstroming van mensen is, geldt een maximum van 40 personen. Dit is inclusief kinderen tot en met 12 jaar en exclusief personeel.
  • Is er buiten wel een continue doorstroming van personen, zoals in dierenparken of op markten, dan geldt er een norm voor het aantal bezoekers per vierkante meter.
  • Sportwedstrijden, zowel amateur als professioneel vinden plaats zonder publiek.
  • Het advies is het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.

Aanvullende afspraken

Verder komen er afspraken met brancheorganisaties over striktere naleving van bestaande protocollen.

De GGD neemt contact op met instellingen in de ouderenzorg over extra maatregelen, zodat mensen met een kwetsbare gezondheid goed worden beschermd. Het gaat hier over beschermingsmiddelen, testen, contact en bezoek.

Uitzonderingen

Uitzondering op nieuw maximum voor ruimte binnen (max 30) - en activiteiten buiten (max 40):
  • personen bij een uitvaart
  • samenkomsten in een gebouw die noodzakelijk zijn voor de continuering van de dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties met ten hoogste 100 personen per zelfstandige ruimte;
  • betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;
  • personen die in gemeenschap met anderen godsdienst of levensovertuiging belijden;
  • de vergaderingen van de Staten-Generaal of van een commissie daaruit (in de desbetreffende veiligheidsregio), van de gemeenteraad, provinciale staten en het algemeen bestuur van een waterschap, of van een door deze organen ingestelde commissie, en andere wettelijk verplichte bijeenkomsten;
  • een bijeenkomst van een internationale organisatie, die gevestigd is op het grondgebied van het Koninkrijk, of van een verdragspartij van een verdrag waarbij het Koninkrijk partij is
  • detailhandel, markten, bibliotheken, musea, monumenten, presentatie-instellingen, dierentuinen, pretparken, kermissen, en daarbij vergelijkbare samenkomsten waarbij sprake is van doorstroom van bezoekers. Hierbij gelden twee voorwaarden voor de uitzondering van deze groep:
    • detailhandel moet deurbeleid voeren om ervoor te zorgen dat personen 1,5 meter afstand houden en venstertijden invoeren voor kwetsbaren (vast te leggen in de aanwijzing en uit te werken in sectorprotocollen)
    • veiligheidsregio’s bepalen na overleg met doorstroomlocaties m.u.v. detailhandel en markten, per locatie het maximum aantal tegelijkertijd toe te laten bezoekers, daarbij rekening houdend met oppervlakte van de locatie én kunnen garanderen van met name 1,5 meter afstand.
  • onderwijsinstellingen, trainingsinstellingen en kinderopvang;
  • openbaar vervoer en overig bedrijfsmatig personenvervoer (geen rondvaartboten e.d.)
  • sportgelegenheden;
  • jeugdverenigingen 0 tot 18 (bv. scouting, cultuur en kunst).
  • luchthavens.
Ontheffing van maximum 30 per zaal gebouwen van groot belang voor de VR:
  • VR’s kunnen ontheffing verlenen voor panden van groot belang.
Uitzondering op nieuw maximum gezelschapsgrootte (max 4):
  • gezamenlijk huishouden;
  • kinderen tot 13 jaar;
  • persoon die in gemeenschap met anderen godsdienst of levensovertuiging belijdt;
  • vergadering of betoging Wet openbare manifestaties;
  • vergaderingen Staten-Generaal, gemeenteraad, provinciale staten, algemeen bestuur waterschap of commissies daaruit;
  • bijeenkomst internationale organisatie of verdragspartij;
  • personen bij een uitvaart;
  • personen die theater, dans, sport of muziek in de vorm van culturele uiting beoefenen;
  • beroep, bedrijf of vereniging.
  • N.B. studenten en leerlingen vormen in het onderwijs geen gezelschap.
Uitzondering op horecastop (laatste inloop 21:00, 22:00 zaak gesloten):
  • horeca aan de airside van luchthavens.

Documenten

Download de Factsheet Landelijke maatregelen tegen het coronavirus - per 29 september 18.00 uur

Bron: www.rijksoverheid.nl


28-9-2020 - Afscheid Pastoor Constantijn Dieteren.

Bijna 13 jaar is pastoor Constantijn Dieteren in het Cluster Kana actief als pastoor. Een gepast afscheid willen wij, onder voorbehoud van eventuele stringende corona maatregelen, met pastoor Dieteren als middelpunt vieren op zondag 18 oktober 2020 vanaf 14.00 uur. De ceremonie zal plusminus een uur in beslag nemen.

Om aan de coronaregels te voldoen vieren we dit afscheid in de buitenlucht en wel achter Basisschool “De Leerlingst”, Ringoven 5 in Haelen.

Het ligt in de bedoeling om alle genodigden en de parochianen in de gelegenheid te stellen tijdens een defilé, gevormd door harmonieën, fanfares en schutterijen, afscheid te laten nemen van onze pastoor.

Om alles binnen het tijdsbestek te laten verlopen is er slechts tijd ingeruimd voor een tweetal reeds geplande afscheidsspeeches.

Onze pastoor zou het zeer op prijs stellen als de muziekverenigingen c.q. schutterijen in uniform deel willen nemen aan het defilé. Zij worden vriendelijk verzocht zich vóór 5 oktober aan te melden voor nadere informatie bij: 
Mia Theelen Neer 0475 591293 of bij het parochiecentrum in Horn 0475 581234 b.g.g. Mia Graef 0625253642.

Ter plekke bestaat de mogelijkheid om uw wensen te deponeren in de daarvoor bestemde schaal of bus.

Wij nodigen u van harte uit om bij dit afscheid aanwezig te zijn, voor zitplaatsen wordt gezorgd.

Met vriendelijke groeten en hopelijk tot ziens,

Kerkbestuur Federatie Kerkbestuur


27-9-2020 - Column week 40-2020.

De nieuwe "Column" is geschreven door Arno Walraven. Gelukkig heb ik ze allemaal bewaard. 


26-9-2020 - Bladafval 2020.

Gemeente Leudal probeert ook dit seizoen overlast van bladval van gemeentebomen zoveel mogelijk te beperken. De mate en spreiding van bladval is sterk afhankelijk van de boomsoort en de weersomstandigheden. Op sommige momenten is er toch enige hinder van bladval. Door het bladafval te ruimen en het plaatsen van bladkorven proberen we overlast te beperken.

Bladkorven en aandachtspunten:

•    Vanwege de droogte en vallend blad worden vanaf maandag 28 september de bladkorven al geplaatst;
•    De bladkorven worden geplaatst conform de tekeningen gepubliceerd op onze gemeentelijke website; https://www.leudal.nl/bladafval
•    De bladkorven zijn bedoeld voor blad van gemeentelijke bomen, dus géén eigen bladafval, géén snoeiafval, plantenresten, plastic zakken of huisvuil;
•    Bij misbruik worden de korven niet meer geledigd of helemaal weggehaald;
•    Er worden geen bladkorven bijgeplaatst of verschoven, we zetten alles wat we hebben. Bel dus niet naar de gemeente om extra bladkorven te vragen;
•    We streven er naar de bladkorven wekelijks te ledigen;
•    In de week van kerstmis worden de bladkorven weer weggehaald.

Ik heb veel grote bomen in eigen tuin 
Indien dit het geval is verzoeken wij u om niet met grote wagens of karren grote hoeveelheden blad naar de bladkorven te brengen. U kunt uw blad dan aanleveren bij het milieupark te Roggel. Per week mag u gratis 2 m3 brengen. Voor informatie, openingstijden en coronaregels kijk op www.rdmaasland.nl. Let op dat u uw geldige RD Maasland afvalpas meeneemt. 

Externe bladzuigwagen
Het bladzuigen met bladzuigwagens in de kernen wordt verzorgd door een extern bedrijf.  
Deze gaan van start vanaf ongeveer half oktober. Op moeilijk bereikbare plaatsen (parkeerplaatsen, wegversmallingen, obstakels en dergelijke) wordt het blad met bladblazers de rijbaan opgeblazen, zodat het blad meegenomen kan worden door de bladzuiger. De gemeente heeft per kern een route opgesteld voor de bladzuigwagen (raadpleeg de rode lijnen op de tekeningen). Daarnaast wordt in bosrijke gebieden een paar keer in het bladseizoen een trekker met bladblazer ingehuurd om de fietspaden in het buitengebied schoon te blazen.

De veegwagens(s) van Reinigingsdienst Maasland ( RD Maasland) vegen frequent in de periode van bladval in straten waar veel gemeentebomen staan.

Wanneer komt de zuigwagen of de veegwagen van RD Maasland?
Dit kunnen we nooit van te voren zeggen. Dit is afhankelijk van de weersomstandigheden (vroege of late vorst, temperaturen, stormen enz.). Wat we proberen is om tijdig en efficiënt in te springen op de bladvalpieken. 

Website gemeente
De locaties van de bladkorven en de veegroutes van de bladzuiger kunt u vinden op www.leudal.nl onder het kopje ‘Bladafval’;

Locaties waar de externe bladveger niet wordt ingezet wordt, veegt RD Maasland.

Ten slotte
Blad- en vruchtval zijn onderdeel van een natuurlijk proces en horen nu eenmaal bij het najaar. Het kan enige hinder veroorzaken, maar zie het niet direct als overlast. Bladeren in de tuin bieden ook bescherming aan planten, bijvoorbeeld tegen nachtvorst. Bovendien is het ook een belangrijke voedselbron voor vogels in de winterperiode. In de bladlaag bevinden zich veel insecten.


Pagina: < 1 2 3 4 5 6 >